fredag 13. mars 2009

NY rokokko stol i hus!

Så er det på´n igjen
I dag fikk jeg tak i en ny stol.



Denne er eldre enn de andre jeg har laget, og litt andre utfordringer venter meg her. Stoppingen er god og gammel men trenger en rens. Noen som har noen lure triks i ermet på hvordan det kan gjøres?


Arbeidet med å ta av det gamle trekket har jeg begynt på og kommer til å gjøre det ferdig i kveld. Stolen er full av spiker og ikke stifter, noe som gjør de litt avnskeligere å fjerne.
Det må jeg vel bare se på som en utfordring :-)
Ikke vet jeg hva slags farger jeg skal ha og ikke aner jeg hva slags stoff jeg skal velge.
Skal en tur til stoff og stil og til en møbeltapetserer og kikke litt på stoffer. Så maler jeg stolen etter hva jeg finner der. Lurer litt på sort bengalakk. Syntes det er så fint når det blir helt blankt. Drømmen er å trekke i tykk tykk fløyel, men med to katter og en hund i huset sier det seg selv at det ikke er særlig lurt. Stolen kommer til å se ut som en katt selv.

Det er gøy med disse gamle møblene og jeg vurderer å melde meg på et møbeltapetserer kurs. Vet de har det i området her og jeg har en stor ørelapp stol som skriker på å få nytt trekk. Hvorfor ikke gjøre det selv. Lærer jo ikke noe av at andre gjør det heller.

Nå skal jeg ta siste runde med stolen og fjerne det siste trekket. Så er det bare å finne denne lure måten å vaske/rense trekket på. Har gått over en gang med salmiakk vann og fyttikatta så møkkete!
Ikke så rart, stolen er kjempe gammel og har stått på et lager. En skikkelig støvsamler er det den er. Gleder meg til å male jeg og trekke den.

Holder jo også på med kjøkkenbenken vår. Den er gammel og nå har den fått ny stuffing, stoff og farge. Trenger bare kjærsta mi til å lage en plate eller noe bak til å feste stoff og skumgummi i. Det fikser han for han er litt av en handyman ;-)
Bilder kommer senere.

Ha en fortsatt fin fredagskveld der ute.

2 kommentarer:

  1. Hei,
    Så moro at jeg "datt" over siden din, jeg har nemlig "arvet" to helt like stoler av mine foreldre. Har lyst til å trekke de om og male. Men dette er helt nytt for meg.
    Jeg er som deg lyst til å prøve selv og ønsker å lære.
    Skal bli spennende å følge siden din, en kjempe fin side forresten.
    Klem

    SvarSlett
  2. Hei
    Så hyggelig at du fat frem til meg :-D
    Det er klart du greier å trekke om og male selv. Bare ha tålmodighet og ta vare på stoffet du tar av så har du mal til det nye.

    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...